2013 – Edam – Volendam

Winnaar 2013: EDAM-VOLENDAM!

Edam-Volendam is uitgeroepen tot dé topsportgemeente van 2013! De Noord-Hollandse gemeente was in 2011 ook al winnaar van de verkiezing en behaalde ook al twee keer een tweede plek. Een echte topsportgemeente dus. Achter Edam-Volendam legden de gemeenten Teylingen en Zwolle beslag op de tweede en derde plaats..

Edam-Volendam heeft de overwinning te danken aan de goede prestaties van vijf lokale topsportteams:

• Kras Volendam. De handbalheren behaalden in 2013 het landskampioenschap.
  • FC Volendam. De plaatselijke voetbaltrots werd tweede in de Jupiler-League.
  • MO & Z Volendam werd derde in de landelijke Ereklasse van het dammen.
  • ZVV Volendam, spelend in de Eredivisie van het zaalvoetbal (futsal).
  • RKAV Volendam, voetbal hoofdklasse zaterdagamateurs

Tesamen bezorden deze verenigingen Edam-Volendam voldoende punten om opnieuw de titel van Topsportgemeente van het jaar in de wacht te slepen.

De officiële prijsuitreiking vond plaats op zondag 4 mei, voorafgaand aan de halve finalewedstrijd van KRAS Volendam. Burgemeester Van Beek ontving uit handen van Sport2B-directeur Pieter Verhoogt de winnaarsbokaal en het bijbehorende sportieve kunstwerk.