2012 – ‘s Hertogenbosch

‘s-Hertogenbosch Topsportgemeente van het jaar 2012

‘s-Hertogenbosch is uitgeroepen tot dé topsportgemeente van 2012! De Brabantse gemeente was in 2007 ook al winnaar van de verkiezing en behaalde in 2008 een derde plek. In 2007 was het een ruime overwinning, dit keer bleef ’s-Hertogenbosch de nummer twee (Landsmeer) nipt voor.

‘s-Hertogenbosch heeft de overwinning te danken aan de goede prestaties van negen lokale topsportteams. Twee van deze teams behaalden in 2012 zelfs het landskampioenschap. De heren van EiffelTowers pakten de nationale basketbaltitel en de dames van HC Den Bosch werden opnieuw Nederlands kampioen hockey. Verder waren er topklasseringen voor HMC Calder (schaken), The Dukes (rugby) en Gryphons (softbal).

De volgende verenigingen hebben in 2012 een bijdrage geleverd aan de overwinning van ‘s-Hertogenbosch:

• EiffelTowers Den Bosch (Basketbal heren)
  • FC Den Bosch (Voetbal, Eerste Divisie)
  • Gryphons (Softbal)
  • HC Den Bosch (Hockey, dames en heren)
  • HMC Calder (Schaken)
  • OJC Rosmalen (Voetbal, hoofdklasse)
  • Post Luchtkanalen (Driebanden)
  • The Dukes (Rugby)

Prijsuitreiking
Op zondag 2 maart vond prijsuitreiking plaats van de verkiezing van de topsportgemeente van het jaar 2012. In de rust van de basketbalwedstrijd Eiffel Towers Den Bosch – BC Apollo, ontving de Bossche sportwethouder Huib van Olden uit handen van Sport2B-directeur Pieter Verhoogt de bokaal en een sportief kunstwerk. Van Olden was zeer verheugd met de prijs. ‘Dit is het resultaat van jarenlange investering om topsport aan breedtesport te verbinden. De kracht van de verscheidenheid draagt bij aan het sportieve succes’